Θεματική Ενότητα: Φροντίζω το περιβάλλον
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ 2023-2024
10ο Νηπιαγωγείο Κιλκίς
____________________________________________________
2η ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ:
«ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ»
Υπο- θεματική: 1)Οικολογία- Παγκόσμια και Τοπική Φυσική Κληρονομιά
—————————————————————————————————————————
ΤΙΤΛΟΣ: « Τα πουλιά αποδημούν και να είμαστε υπεύθυνοι μας παρακαλούν»
Το παρόν πρόγραμμα ανήκει στη θεματική « Περιβάλλον και Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη» σύμφωνα με το Πρόγραμμα Σπουδών Νηπιαγωγείου (ΙΕΠ, 2014). Σύμφωνα με την σύγχρονη οπτική της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, η οποία αναγνωρίζεται ως Εκπαίδευση για την Αειφορία, το περιβάλλον δεν αντιμετωπίζεται απλώς ως πηγή γνώσης αλλά γίνεται κατανοητό ως σύστημα ισορροπιών και σχέσων και ο κεντρικός στόχος της είναι ο ενεργός πολίτης ( ΙΕΠ, 2014).Ο εκπαιδευτικός έχει το ρόλο του συνερευνητή στις διαδικασίες εντοπισμού, διερεύνησης και ανάλυσης των σχετικών θεμάτων, του υποστηρικτή και διευκολυντή για την ανάληψη πρωτοβουλιών, διερεύνησης και δράσης από τα παιδιά, μαζί με τα παιδιά, και σε συνεργασία με το ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον. Οι δράσεις για την προσέγγιση ζητημάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης αφορούν τη διασύνδεση των γνώσεων με οικείες πρακτικές καθημερινής ζωής των μαθητών/τιών, την ανάληψη πρωτοβουλιών καθώς και την αναδιαμόρφωση των στάσεων των μαθητών/τριών προς το περιβάλλον. Η αξιολόγηση των σχετικών δράσεων στηρίζεται κυρίως σε διαδικασίες αυτοααξιολόγησης, οι οποίες εφαρμόζονται από τους ίδιους μαθητές/τριες σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο με την υποστήριξη του/της εκπαιδευτικού. Βασικός σκοπός του προγράμματος είναι η ευαισθητοποίηση, η εκπαίδευση και η αλλαγή συμπεριφοράς των μαθητών/τριών σε θέματα που αφορούν τα δικαιώματα των ζώων. Οι επιμέρους στόχοι του προγράμματος είναι: να κατανοήσουν οι μαθητές/τριες την σχέση αλληλεξάρτησης ανάμεσα στα ζώα (και ειδικότερα με τα πουλιά) και στον άνθρωπο, να κατανοήσουν ότι ο άνθρωπος δεν σέβεται τα πουλιά ως προς τον αγώνα επιβίωσης τους κατά τη διάρκεια του ταξιδιού της αποδημίας. Να αντιληφθούν ότι η στάση σεβασμού απέναντι στα πουλιά και σε όλα τα ζώα του πλανήτη είναι μια στάση που ενισχύει το αίσθημα ευθύνης. Το πρόγραμμα αξιοποεί τις αρχές της διερευνητικής μάθησης, τις αρχές διαφοροποιημένες διδασκαλίας και περιγραφικής αξιολόγησης. Επίσης ενθαρρύνει τη συνεργασία μεταξύ μαθητών, εκπαιδευτικών, γονέων, της τοπικής κοινωνίας. Στοχεύει στην καλλιέργεια των Δεξιοτήτων Μάθησης του 21ου αιώνα, των Δεξιοτήτων Ζωής, των Δεξιοτήτων του Νου και των Ψηφιακών Δεξιοτήτων.
Δεξιότητες στόχευσης του εργαστηρίου:
-Δεξιότητες μάθησης του 21ου αιώνα
-Δεξιότητες Ζωής
-Δεξιότητες του Νου
-Ψηφιακές δεξιότητες
Διάρκεια: 2 εβδομάδες/ Περίοδος Υλοποίησης: Νοέμβριος
Κύκλος : 3 εργαστηρίων
Προσδοκόμενα μαθησιακά αποτελέσματα | Εργαστήριο/τίτλος | Εργαστήριο/τίτλος |
Οι μαθητές/τριες να κατανοήσουν ότι υπάρχει μια πολύ στενή και αλληλένδετη σχέση ανάμεσα στον άνθρωπο και τα ζώα. -Να μάθουν πληροφορίες για τα αποδημητικά πουλιά και συναισθανθούν τον αγώνα αποδήμησης άρα και επιβίωσης των πουλιών. – Να καλλιεργήσουν Κοινωνικές δεξιότητες, Ενσυναίσθηση και ευαισθησία, Ευθύνη και Υπευθυνότητα. | Άνθρωποι και αποδημητικά πουλιά-μία σχέση αλληλεξάρτησης | Βρίσκουμε πληροφορίες από έντυπο υλικό, από βιβλία και από τον ιστότοπο της WWF , από τον ΑΡΚΤΟΥΡΟ, από ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΑΓΡΙΩΝ ΖΩΩΝ – Ιστολόγιο και καταγραφή ιδεών .- Συζήτηση. |
–Να αντιληφθούν τη σχέση αλληλεξάρτησης μεταξύ ανθρώπου και ζώου μέσα από έργο τέχνης. -Να εφαρμόσουν διεργασίες παρατήρησης έργων τέχνης μέσα στο πλαίσιο της διδακτικής πράξης , αξιοποιώντας το τον στοχασμό. | Ο Ζωγράφος Ζωρζ Μπαρκ μας «μιλάει» μέσα από τους πίνακες τους για τα αγαπημένα του πουλιά. |
Μελετούμε τους πίνακες του Ζωρζ Μπαρκ. Ψάχνουμε πληροφορίες για τον ζωγράφο – γιατί του άρεσε να ζωγραφίζει πουλιά; Συζήτηση-προβληματισμοί – Κατάθεση ιδεών και συμπερασμάτων. Ζωγραφίζουμε με τη δική μας φαντασία θέματα από τους πίνακες με πουλιά του Μπαρκ. ‘Εκθεση των έργων των παιδιών. |
Δημιουργική, παραγωγική, ολιστική σκέψη, ρουτίνες σκέψης, αναστοχασμός. | Αξιολόγηση- Αναστοχασμός | -Συζήτηση στην ολομέλεια και δημιουργία του τελικού εννοιολογικού χάρτη με στόχο την καταγραφή και τεκμηρίωση της νεοαποκτηθείσας γνώσης των παιδιών. Η σύγκριση των εννοιολογικών χαρτών (αρχικών και τελικού) κινητοποιούν τις μεταγνωστικές διεργασίες μέσω του αναστοχασμού. – -Οι μαθητές/τριες αναστοχάζονται σχετικά με την πορεία της διαδικασία της μάθησης τους, τον εμπλουτισμό των πρότερων γνώσεων τους και αξιολογούν τη συνεισφορά τους στη μαθησιακή διαδικασία. Αξιοποιούμε τη ρουτίνα σκέψης: «Τότε Νόμισα – Τώρα ξέρω». – Οι μαθητές/τριες οργανώνουν μια έκθεση των ατομικών και ομαδικών τους εργασιών που προέκυψαν από τα εργαστήρια με καλεσμένους τους γονείς και τους συμμαθητές τους από όμορα σχολεία. |